Historien om en lenge varslet storm

DEL

Dagens leder: Det vi kjenner nå er starten på en lenge varslet storm. Det er mange butikkeiere som fortviler over at kundene uteblir på grunn av koronarestriksjoner. Vi forstår fortvilelsen, men ser heldigvis at noen tar tak i situasjonen og er tilpasningsdyktige. Modums to sportsbutikker er gode eksempler på det. Det fins flere eksempler også og det er er bra. Det viser at det nytter - for det fins fortsatt ting du ikke kan fikse på nettet som for eksempel å få slipt langrennsskiene dine.

Stormen har vært varslet lenge. Koronaen har bare framskyndet det som har ligget og vaket i vannskorpen lenge. Vi kan like eller ikke like netthandel, men at fenomenet har kommet for å bli og bare vil øke i omfang kan vi erkjenne først som sist. Markedets nådeløse krefter kan ingen stå imot. Derfor må vi tilpasse oss en ny tid som vil komme. Hadde ikke koronaen kommet ville vi kanskje ikke merket det så godt i år, men neste år ville vi trolig kjent på stormen.

Avisa Fremtiden som mange holdt her, døde i takt med at abonnentene døde. Skal vi andre unngå å dø ut med kunden, må vi sette oss inn i behovet og handlemønsteret til de som om få år er våre viktigste kunder. Det er derfor aviser for eksempel satser så mye digitalt, fordi vi vet at vi aldri vil klare å få dagens 20-30-åringer til noen gang å abonnere på en papiravis. Sånn er det med alle andre butikker også. Kundene vil bli mer og mer utro. .

«Aldri la en krise gå til spille» sa britenes handlekraftige statsminister Winson Churchill. Det ligger mye sant i det. Utfordringen er hvis krisen kommer og ingen tar lederskap. Hvem skal ta lederskap lokalt og vise vei? Kommunen? Næringsrådet? Den enkelte butikkeier? Svaret er vel ja takk alle tre. Men først må alle ta inn over seg realitetene. Da kan vi få til noe sammen.

Nostalgi er en dårlig oppskrift for framtidig suksess. Å trekke med seg det beste fra fortiden inn i fremtiden, er noe annet enn å tvilholde på gamle oppskrifter. Digital kompetanse er et stikkord. Der er hver og en trolig for små og noen må ta lederskap for å koordinere dette. Noen ser ut til å tro at det holder med å markedsføre seg på Facebook. Hvis du tror at de 2000 følgerne du har på Facebook virkelig ser innlegget ditt må du tro om igjen. Facebook gir deg mer av det du ser mye på. Det betyr at hvis du sjelden er innom siden til en lokal butikk, men heller følger sider om fuglehund, rødvin og ferietips for Italia, ja så får du det. Markedsføring og drifting av en samlet lokalt nettbutikk er foreslått. Det vil kreve kompetanse og daglig oppfølging. Vi må i enda større grad legge til rette for at handlestedene våre blir sosiale møteplasser. Behovet for sosial kontakt kan delvis fylles ved sosiale medier, men ikke noe er bedre enn et fysisk møte.

Vi håper å se en kraftfull samling for lokal handel. Nå har politikere, administrasjonen og andre forsøkt å få åpnet øyelokkene til Elkos ledelse, som mest av alt minner om en søvnig mutt hønemor. Bestrebelsene er et totalt mislykket forsøk på en omkamp – det andre laget ikke vil spille. Kanskje det er mer matnyttig å vise handlekraftig lederskap for å stake ut kursen for livskraftig lokal handel også i framtiden?

Hovedregelen er at du bør omstille deg mens butikken går bra og du har god flyhøyde. Alternativet er en redningsoperasjon med de farene det bærer med seg. Kanskje blir historien først kom korona og så kom Amazon? De kommer til Norge og har noe sånt som 150 millioner enkeltvarer i sortimentet som er hos deg et par dager etter bestilling. Konkurrenten er altså ikke i nabobygda, men på nettet. Det er en mektig konkurrent, men Davids kamp mot Goliat gir håp for de små bare vi sikter godt og treffer riktig.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken