E18-jobb til 450 millioner

NY JOBB: Albert Hæhre sikret seg jobben med å bygge ny E18 til svenskegrensa.

NY JOBB: Albert Hæhre sikret seg jobben med å bygge ny E18 til svenskegrensa.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Albert Hæhre skal bygge ny E18 til Sverige.

DEL

Statens vegvesen skal bygge to-felts motorveg med midtdeler fra riksgrensen til Ørje. Strekningen er cirka 6,4 kilometer lang, med en bredde på 12,5 meter og skal ha en fartsgrense på 90 km/t. Det blir ett forbikjøringsfelt i hver retning, på rundt én kilometer hver. ‘

Hæhre får selve byggedelen av prosjektet, en kontrakt på drøyt 450 millioner kroner. 1. oktober 2017 skal den nye veien åpnes.

Hele veiprosjektet har en total ramme på 862 millioner kroner.

Passer oss godt

Hæhre har hatt oppdrag på E18 i Østfold tidligere. De hadde oppdraget med å sprenge ut tunnelløpene til Askimporten. Enda tidligere var firmaet underleverandør på strekningen mellom Lundeby og Trollbergtjern.

– Kontrakten passer veldig godt inn i porteføljen, vi har hatt en del veldig store prosjekter avsluttet i høst og vinter, og dette passet godt i flyten vår, sier Albert Hæhre Smaalenene avis.

Forskjellene

Vegbyggingen er ikke den største jobben de tilbyende entreprenørene har konkurrert om, men en halv milliard kroner skal man vel heller ikke kimse av.

Forskjellen mellom Hæhre som er billigst og NCC som er dyrest er drøyt 92 millioner kroner. Forskjellen fra Hæhre og AF på andreplass er bare ti millioner kroner.

Dette var tilbudene

Hæhre: 451

AF-Gruppen: 461

Park og Anlegg: 477

Leif Grimsrud Entreprenør: 492

Skanska : 515

NCC Construction: 453

Priser oppgitt i 100 millioner kroner

Kr. 76.000 per meter

Gjennomsnittsprisen fra entreprenørene nesten 490 millioner kroner. Det gir en pris per løpemeter på 76.400 kroner.

Hvis vi ser på forskjellen i løpemeterpris på de to laveste tilbudene er den «bare» 1.568 kroner.

Artikkeltags