Filmen handler om den vågale transporten av 50 tonn gull fra Norges Bank i Oslo til utskiping i Molde i 1940. Den hadde premiere på Viaplay i desember, og den ble spilt inn flere steder i Norge ifjor sommer. På Raumabanen, den faktiske togruten fra Lillehammer til Åndalsnes og på Henslinja i Hønefoss, stilte blant annet NJK Krøderbanen med flere historiske togvogner.
Etter innspillingen ble det krangel om betalingen for disse tjenestene. Flere av dem som bidro med utstyr til filmen, fikk ikke oppgjør av produsenten 74 Entertainment. En av dem var den frivillige jernbaneklubben på Krøderbanen.

Krangler om oppgjør etter filminnspilling
Viktige penger
– Vi leide ut fire godsvogner i forbindelse med filmopptakene. Dette var tilsvarende vogner som ble brukt under gulltransporten under krigen. I tillegg solgte vi to vogner av nyere modeller vi hadde på lager. Disse skulle sprenges og ødelegges for å gjøre filmen realistisk, fortalte leder Henrik B. Backer i Norsk Jernbaneklubb - Krøderbanen til Bygdeposten i desember.
Ifølge Backer hadde jernbaneklubben 900.000 kroner utestående fra filmprodusenten.
– Pengene er selvfølgelig viktige for oss. De skulle brukes til å sikre egenkapitalen vår, men også til å bygge haller til å lagre og ta vare på togmateriell, fortalte han videre.
Løsning
Nå har klubben med togentusiasterne på Krøderbanen inngått forlik med 74 Gullbarrer AS vedrørende oppgjøret for filminnspillingen. Det skjedde 8. mars.
– Forliket ble oppnådd etter såkalt rettsmegling, med bistand fra advokat Niels A. Bugge. Krøderbanen ønsker på det nåværende tidspunkt ikke å gå ut med noen summer, men kan bekrefte at vi har funnet en løsning som er akseptabel for begge parter, skriver leder Henrik B Backer i jernbaneklubben til Bygdeposten.