Gå til sidens hovedinnhold

Digital vaksineregistrering endelig klar

Uansett om du takker ja eller nei til vaksine, skal kommunen ha svaret ditt. Nå er den digitale løsningen klar, også i Modum.

I Øvre Eiker har den vært oppe å gå i lengre tid, løsningen der du legger inn ditt «ja» eller «nei» til vaksine digitalt. Etter diverse tekniske utfordringer hos en leverandør er også Modum kommune klare med tilsvarende løsning.

– Vi er veldig glad for å ha fått dette på plass. Det vil gjøre registreringen smidigere og raskere for våre ansatte, sier kommunikasjonsrådgiver Eivind Kopland i Modum kommune.

LES OGSÅ: Carina (37) har fått vaksine: – Jeg har vært spent. Jeg har ikke tenkt «jippi, i dag skal jeg ta vaksine»

Slutt på detektivarbeid

Hittil har nemlig kommunen drevet det reneste detektivarbeidet for å få tak i innbyggerne og spørre om de skal ha vaksine eller ikke.

– Selvsagt har det vært hensiktsmessig blant mange av de eldre innbyggerne, men nå er nesten alle ned til 70 år vaksinert og vi anser datakunnskapene som gode nok til at folk nå kan registrere seg selv. Det vil også spare oss for enormt mange arbeidstimer i jakt på telefonnummer eller annen kontaktinfo til innbyggerne, sier Kopland.

Les også

Kjetil først i køen - ble vaksinert på 100-årsdagen!

Svar uansett

Vaksinasjon er frivillig i Norge, selv om Modum kommune i likhet med nasjonale myndigheter på det sterkeste oppfordrer alle til å vaksinere seg. Uansett om du ønsker vaksine eller ikke, skal du svare.

– Både ja og nei til vaksine må registrere seg.

Når du har registrert deg, og det etter hvert nærmer seg din tur til å få vaksine – hvis du skal ha den – mottar du en SMS fra kommunen.

– Denne vil inneholde en link, der du selv setter deg opp på en time på de tidspunktene det passer best for deg. I all hovedsak vil vaksinasjon foregå ettermiddag og kveld onsdager og torsdager, men dette henger igjen sammen med hvor mange doser vi får, sier Kopland.

Les også

Villy (73) fikk første vaksinestikk i Modum: – Jeg kjente ikke stikket

Følger prioriteringslisten

For øvrig får ikke den digitale registreringen noen innvirkning på når du får «din» dose.

– Dette er bare en forenkling i forhold til det manuelle arbeidet som så langt har vært gjort. Det vil si at vi fortsatt følger prioriteringslisten fra FHI i forhold til hvem som skal få vaksine først og sist.

Det eneste du trenger for å registrere deg er BankID, og selve registreringen gjøres på denne siden.

LES OGSÅ: Regjeringen trosser fagmyndighetene – venter med å ta ut AstraZeneca-vaksinen

Kommentarer til denne saken