Politi og pass

Overkommelig oppgave: Stortingsrepresentantene Morten Wold (FrP) og Anders B. Werp (H) svarer her på kritikken fra tidligere lensmann i Modum, Halvor Hartz angående deler av den pågående politireformen. Hartz skrev 25. februar om at innbyggerne i Midtfylket i framtiden trolig må reise til Hønefoss eller Drammen for å få utstedt nytt pass. Illustrasjonsfoto

Overkommelig oppgave: Stortingsrepresentantene Morten Wold (FrP) og Anders B. Werp (H) svarer her på kritikken fra tidligere lensmann i Modum, Halvor Hartz angående deler av den pågående politireformen. Hartz skrev 25. februar om at innbyggerne i Midtfylket i framtiden trolig må reise til Hønefoss eller Drammen for å få utstedt nytt pass. Illustrasjonsfoto

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

KommentarDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Tidligere lensmann i Modum, Halvor Hartz, skriver i Bygdeposten 25. februar om mulige endringer rundt hvilke lensmannskontor som ikke lenger får utstede pass som et resultat av politireformen.

Utstedelse av pass er bare en av oppgavene politiet nå kan få slippe. Et pass må fornyes hvert tiende år. Således kan man ikke si at det vil være noen stor belastning for folk å måtte reise en tur til Hønefoss eller Drammen med 3650 dagers mellomrom for å hente sitt nye pass.

LES OGSÅ: Politifolk tror ikke på politireformen

Ifølge politianalysen vil vi kunne frigjøre rundt 350 politifolk med den nye distriktsinndelingen. Dette er 350 politibetjenter som nå vil kunne patruljere, etterforske og forebygge. Disse frigjorte stillingene vil komme i tillegg til FrP/H-regjeringens satsing på 1.400 nye politistillinger innen utgangen av 2017. Å kjøre en halv time lenger for nytt pass, er en liten pris å betale for at politiet er raskt på stedet dersom det verst tenkelige skulle skje.

Politireformen fører til kortere utrykningstid og flere politifolk i ute i bygd og byer. For første gang er det satt krav til utrykningstid for politiet. Politiet skal gjøre politiarbeid. Derfor mener vi det er riktig å frigjøre dem fra transport av varetektsfanger, transport av psykisk syke og håndtering av løshunder. En rekke andre oppgaver som heller ikke er politioppgaver, vil også overføres til andre etater.

Regjeringen mener det er feil at politiet skal benyttes som Norges dyreste taxitjeneste for å transportere varetektsfanger. På landsbasis vil derfor dette ene tiltaket alene kunne frigjøre et massivt antall politifolk til etterforskning, forebygging og patruljering.

Det vil også bli mulig å levere de fleste anmeldelser over internett, noe som gjør anmeldelsesprosessen enklere, både for politiet og publikum, spesielt i mindre alvorlige saker.

Det typiske lensmannskontor har i dag under fem ansatte, og er åpent mellom en og fire dager i uken til klokken 1500. Hovedregelen er at et slikt lensmannskontor ikke medfører noen patruljevirksomhet eller er til stede på selve kontoret etter kontortiden. Det koster også penger å leie og vedlikeholde lokaler. Dette er penger som kunne blitt brukt på eksempelvis nye politibiler.

Regjeringen ønsker å binde opp færrest mulig politifolk til å sitte på kontor, og ønsker flest mulig politifolk ute i gatene. Det er også viktig at politiet ikke bare er til stede i kontortiden, det er på kveldstid mesteparten av kriminaliteten skjer. Det er illustrerende at det i Norge er flest politifolk på jobb på dagtid tirsdager, som er det tidspunktet det skjer minst kriminalitet. Det er færrest politifolk på jobb på nattestid i helgene, tidspunktet det erfaringsmessig skjer desidert mest kriminalitet.

Regjeringen ønsker at politiet i større grad skal være til stede der kriminaliteten skjer, og være mer synlige i by og bygd enn hva tilfellet er i dag. Så får noen heller tåle å kjøre en halvtime for å få seg nytt pass hvert tiende år.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken