Kollektivtransport i Modum

Av
DEL

LeserbrevJeg leser i Drammens Tidende at "Elektrifiseringen av bussparken i nedre del av Buskerud skal fortsette: nå ser Brakar muligheten til å kjøpe 25 nye elektriske busser". Spørsmålet jeg umiddelbart stiller, er: hvor skal disse bussene gå?

I mine sporadiske besøk i min gamle by, ser jeg uhyggelig mange busser med påfallende få passasjerer pløye seg gjennom sentrum. I min hverdag, ser jeg uhyggelig mange shuttlebusser pløye seg gjennom Geithus med påfallende få, eller ingen, passasjerer.

Årsaken til førstnevnte, er at "byen i vårt hjerte" er en pressfaktor. Man skal ikke vente på bussen lenger; man skal gå ut på gata hvor bussen selvfølgelig skal komme umiddelbart. Hva er vitsen med kollektivtransport? Mye av dette faller bort, når hver buss har *1* passasjer. Da kunne man like godt tatt drosje.

Årsaken til sistnevnte, er den utrolige ordningen Brakar klekket ut, da "Nybrua" Geithus ble stengt for doninger over 6 tonns akseltrykk. For å få 6 tonn per aksel, måtte bussen være fylt med førti overvektige personer medbringende hver sin blytunge sekk. For at vår kjære hengebru ikke skulle gå i fossen slik den gjorde etter en solid ladning dynamitt under 2. verdenskrig, har Brakar innført "shuttlebuss" over Geithus. Bravo.

Denne shuttelen går midt mellom ingensteder. Med all respekt å melde: Stalsberg Skole og Nedmarken er ikke sentralt. Fra Geithus må man nå bytte buss for å komme til Vikersund og Åmot. Er det noe rart i at alle i Geithus bruker bil? En timesrute mellom Åmot Skysstasjon og Vikersund Jernbanestasjon hadde bundet det hele sammen, slik at vanlige folk tok bussen for å handle, i stedet for bilen.

Ved to tilfelle, har jeg henvendt meg til Brakar om dette. Én av de ble besvart: "Det passer ikke med bussrutene"! Bevares. Jeg trodde det satt folk på planlegging, som kunne justere slikt etter reisendes behov, ikke etter selskapets.

Ved kommende kommunevalg, leste jeg gjennom samtlige partiers program. Alle vil styrke kollektivtransport. Men det var *1* forslag jeg stusset ved, og det var ikke fra mitt eget parti: ringbuss rundt Bergsjø. Samkjørt med fornuftig shuttle Åmot/Vikersund, vil dette sy sammen hele kommunen. Dette er opp til Brakar, men også oss velgere.

I samme slengen, må jeg få nevne noe Brakar ikke kan gjøre noe med, fordi de ikke går på skinner. Stasjonene Åmot og Geithus må gjenåpnes for trafikk, i det minste i den tiden morgen og kveld folk skal til og fra arbeid. Det er over 14000 mennesker i Modum. I dag må alle ha bil for å kunne bo her; når kollektivtransporten svikter, overtar overlevelsesinstinktet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags