Skolestriden i Krødsherad: La oss stå sammen slik at begge tettstedene blir flotte og attraktive

SKOLDEBATT: Krødsherad bør fortsatt ha to skoler, mener Marianne Skjetne Bøe. Her bilde fra Noresund.

SKOLDEBATT: Krødsherad bør fortsatt ha to skoler, mener Marianne Skjetne Bøe. Her bilde fra Noresund. Foto:

Av
DEL

LeserbrevDagens skoleprosess er drevet av et sterkt ønske om større fagmiljø, bedre læringsmiljø, én ny stor skole og økonomi.

I prosessen har det undret meg at vi som foreldre ikke har kunnet stå samlet om at skole i nærmiljøet er viktig for barna og at kort skolevei for de yngste har stor betydning for deres skolehverdag. Gang på gang har vi fått høre om for små klasser, for lite fagmiljø, og ønske om bedre læringsmiljø. Jeg ønsker at vi slutter å snakke ned alt det flotte vi har.

Jeg og mange med meg er veldig fornøyde med skolen vår.

Vi har fantastiske lærere som hver dag gjør en strålende jobb. Vi har et godt og trygt og flott læringsmiljø. Vi har flotte faglige resultater. Vi har et hyggelig utemiljø med god tilgang til skog og natur, de yngste klassene har hver fredag uteskole i gapahuken. Vi er mer på ski, både langrenn og alpint, enn de fleste andre skolebarn. Vi har fleksible og kreative lærere som med mindre klasser gjør at vi kan finne på mer av aktiviteter og utflukter enn andre. Vi har klassestørrelser som gjør at alle blir sett. Skolen er utrolig flinke til å la barna jobbe på tvers av klassene med ulike prosjekter og   aktiviteter som gir elevene gode sosiale kunnskaper. De fleste barna har grei skolevei

Det er en realitet at hvis det blir én ny skole, så vil ikke fagmiljøet bli veldig mye større. Nødvendige innsparinger av lærere vil skje og det vil det dreie seg om kun to-tre flere lærere enn det som er på Krøderen skole i dag. Er det som er det store fagmiljøet vi nå søker?

Generalprøven endte med fortsatt to Krødsheradskoler – om én uke faller avgjørelsen 

En annen realitet er at én ny samlet skole vil kunne føre til dobbelt så store klasser dvs. dobbelt så mange elever pr. lærer. Er det som gir et bedre læringsmiljø?

Hva med de yngste barna? Har de blitt hørt? Skolevei har vi hele tiden fått høre at ikke har en stemme inn i denne debatten. Vi er heldig som har to gode skoler i nærmiljøet vårt i dag. La oss stå samlet for å kjempe for den gode skolen vi har og for våre lokalmiljø.

Det er brukt flere millioner kroner på skoleutredninger og arkitekter, nå er det på tide at vi løfter blikket opp fra skolerommet og ser det store bildet.

Vi må tenke langsiktig, og skolestruktur må løftes inn i den store sammenhengen.

Hva er det som gjør at folk i framtiden vil velge Krødsherad som sitt bosted? Jo det er en god totalpakke med skole, barnehage, jobb, nærbutikk og ulike aktiviteter med mer. Vi trenger flere boliger og tilrettelegging for å ta imot nye innbyggere.

Vi må passe på at hvis vi skal være en bygd i utvikling, så må vi være attraktive både som turistkommune og som bosted, og da må vi prøve å utvikle sentrum, tenke boligutvikling og næringsutvikling.

Lise talte til døve Ap-ører 

Vi må tenke hele Krødsherad, ikke bare Noresund og Krøderen. La oss stå sammen om å bygge hverandre opp slik at begge tettstedene blir flotte og attraktive. Vi må kunne unne hverandre at vi har både skole og aktiviteter på begge steder, og når det kommer til stykket så er det ikke sikkert at det blir så mye dyrere allikevel, når vi ser på det totale bildet.

Til slutt vil jeg gjerne nok en gang få slå et slag for dagens gode skole!

Kjære politikere, ikke glem alt det gode vi allerede har når dere nå skal ta den viktige avgjørelsen!

Vi har gode lærere, gode faglige resultater, godt miljø og masse flotte elever!

Felles skole vil årlig spare kommunen for seks millioner 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags