Modums utvikling

STOPPER PLANER: Jon Hovland (H) mener Krøderbanen ikke kan stoppe utbyggingsplaner, mens Hannevold redegjør for Krøderbanens syn og de reglene som gjelder.

STOPPER PLANER: Jon Hovland (H) mener Krøderbanen ikke kan stoppe utbyggingsplaner, mens Hannevold redegjør for Krøderbanens syn og de reglene som gjelder.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerI Bygdeposten 14.06.2018 er det under tittelen «Krøderbanen kan ikke diktere Modums videre utvikling» referert fra debatten i formannskapet i Modum kommune, om utbygging av et boligfelt. Tittelen skal være et sitat fra representanten Jon Hovlands innlegg. Om dette er korrekt, må jeg få anføre følgende:

Krøderbanen dikterer ikke noe som helst vedrørende utbygging av 55 boliger i et boligfelt ved Sysle stasjon. Det vises til høringsuttalelser fra Norsk Jernbaneklubb–Krøderbanen og Buskerudmuseet. Krøderbanen redegjør for sitt syn og for de regler som gjelder på området. Krøderbanen har selvfølgelig plikt til følge de regler som finnes.

Det er Stortinget i siste instans, som gjør politiske vedtak om de lover, regler, systemer og organer som regulerer vårt samfunn.

(Innlegget fortsetter under bildet)

STRIDENS KJERNE: Det er på den gule flekken politikerne i Modum ønsker at det skla utvikles et boligfelt, hvorpå Jon Hovland uttalte i formannskapet før helgen at «Krøderbanen kan ikke diktere Modums videre utvikling».

STRIDENS KJERNE: Det er på den gule flekken politikerne i Modum ønsker at det skla utvikles et boligfelt, hvorpå Jon Hovland uttalte i formannskapet før helgen at «Krøderbanen kan ikke diktere Modums videre utvikling».

En utbygger må forholde seg til de bygningsforskrifter som til enhver tid er gjeldende (selv om det er dyrt). Utbyggeren må forholde seg til krav om interne veier på boligfelt og ikke minst til krav om kryssing eller tilkobling til overordnet veinett (selv om det er dyrt). Og en utbygger må forholde seg til de reglene som gjelder for kryssing av jernbane (selv om det er dyrt), og for hvordan en må forholde seg overfor et vernet kulturminne.

Det blir veldig spesielt når en politisk representant kritiserer en instans for å følge de lover og regler som i siste instans er hjemlet i politiske vedtak.

Det er helt legalt å arbeide for at sikkerheten ved kryssing av jernbane skal bli dårligere (og billigere), men da får en arbeide åpent for det. Og det er helt legalt å arbeide for at et vernet kulturminne skal legges ned eller svekkes, men da får en arbeide åpent for det.

Å kritisere Krøderbanen for at man følger lover og regler blir for lettvint.

LES OGSÅ: Krøderbanen og fylkesveien setter en foreløpig stopper for 55 boligtomter

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags