Abonnenten har slått av telefonen eller befinner seg i et område uten dekning

Foto:

Av
DEL

DebattÅret er 2018. Vi er inne i teknologiens tidsalder. Det snakkes om talestyrte hus og biler, eldre med demens skal klare seg med hjelp fra teknologien og vi skal alle koble oss på!

Telenor går ut med store reklamekampanjer om verdens raskeste mobilnett. Vidunderlig sier du kanskje? Vi er uten dekning, sier jeg.

Faktumet i dag er at flere og flere vil mangle teknologiske tjenester i distrikts-Norge pga. manglende utbygging og vedlikehold.

Det snakkes om digitalt utenforskap i kommunene, dette refererer særlig til eldre som aldri implementerte dette i hverdagen. Være seg Altinn, Digipost, nettbank, pasientsky osv.

Hva med oss som lever i ytterkantene?

Vi som ikke har mobildekning eller bedrifter som er interessert i å utbedre feil som kommer på telelinjene. Vi som er uten internett i ukesvis av gangen, er ikke vi også utenfor?

Vi som studerer, har hjemmekontor eller har syke barn med behov for legekontakt over telefon? Er ikke vi også i et digitalt utenforskap?

Jeg har nå vært uten internett i over 14 dager. Og mobildekning forøvrig. Ikke edge en gang! Et område her i Bingen var uten internett og fungerende telelinje i seks uker i sommer! Seks uker! Kvaliteten har også måtte vike siden da...

Min leverandør, Ringnett, har dessverre vært til liten hjelp og viser lite forståelse. De velger heller å skylde på sine «samarbeidspartnere» eller meg, jeg burde jo melde feil. Jeg har ringt nesten hver dag, men det er tydeligvis ikke nok. Når jeg kontakter Telenor eller Relacom får jeg beskjed om å ta kontakt med Ringnett. Frustrerende for en betalende kunde må jeg innrømme. Ny «rettedato» kommer til stadighet. Et «ikke-prioritert området» blir det sagt...

Kommunene skal implementere digitale løsninger og velferdsteknologi, men mangler forutsetningen for at alle innbyggerne skal få et demokratisk tilbud: stabile telelinjer og mobil dekning!

I dette tilfellet er Telenor, Relacom og Modum kabel TV og Ringnett ansvarlige.

Jeg er glad jeg ikke har hatt bruk for legevaktskontakt eller at jeg er bruker av f.eks. trygghetsalarm i denne perioden, da ville jeg fortsatt ha ventet på sårt tiltrengt helsehjelp...

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags