Vi vasker, koster, fyller drivstoff og måker fram biler og ringer og skriver meldinger til leger.

Av
DEL

Leserbrev
I hjemmetjenesten ble det for et par år siden byttet om på lederstilen.
De fikk en virksomhetsleder på topp, og en avdelingsleder i hver sone (nord og sør). I stedet for en virksomhetsleder i hver sone. Det ble lovet en mye mer tilstedeværende leder, som ikke behøvde å gå på møter 5 dager i uka. Siden det var virksomhetslederen som skulle ta seg av dette. Men det som har skjedd er at de to nye, flotte avdelingslederne aldri er til stede lenger, de er alltid på møter, dermed er det tilbake til å være akkurat som det var tidligere, en leder som ikke er til stede.

Når det gjelder helse- og sosialsjefens uttalelse på at det er estimert tid på hvor lang tid hver tjeneste tar, og ikke hvor lang tid som kan brukes pr. bruker, så blir jo det to sider av samme sak. En bruker kan ha flere tjenester og tiden som brukes blir deretter.

MEN det som ikke blir målt i hjemmetjenesten er tiden som brukes på andre ting enn ren kontakt med pasientene. Vi vasker, koster, fyller drivstoff og måker fram biler og ringer/skriver meldinger til leger. Alle har vel forsøkt å ringe et legekontor, og vet hvor lang tid det kan ta?

MYE tid blir brukt på kommunikasjon med apoteket, som dessverre ikke ligger i vårt nærområde lenger, men på Skåresletta fordi de vant anbudsrunden, det fungerer svært dårlig og tiden som blir brukt unødvendig på dette, sammenlignet med hvordan det var tidligere når Apotek1 i Åmot ble brukt er i hvert fall doblet.

De svarer på telefonen og bestiller varer, da merkantilstillingene gikk av med pensjon når damene som innehadde stillingene gikk av med pensjon.
De vasker gulvet og doene sine selv, p.g.a at den dyktige renholderen måtte innspares.

De blir stadig pålagt å utføre forskjellige målinger i altfor tette intervaller, som krever mye tid. Disse blir nå lagt inn i systemet, så de blir synlige, men inntil nå har de vært usynlige.

Og tro det eller ei, de må faktisk kjøre til pasientene. Og noen bor ganske langt fra sentrum. Dette blir heller ikke målt.

De må ha tid til å skrive avvik og gi rapport, og Gud forby hvis det skulle gå en trygghetsalarm f.eks. lørdag kveld. Da ryker hele tidsplanen, og folk må vente, til tider ganske lenge på hjelpen sin. Og det blir overtid på de ansatte.

De gode avdelingslederne setter inn ekstra bemanning når de ser at det er nødvendig, altså når de ser tiden ikke strekker til. Derfor sprekker budsjettet, år etter år.

De siste årene har vi kun opplevd kutt, i merkantilstillinger og årsverk på gulvet. Nå er det på tide at hjemmetjenesten rustes opp, som alle andre kommuner gjør. Innbyggerne skal bo lengst mulig hjemme heter det.

De som er hjelpepleiere/helsefagarbeidere blir sendt på kurs i Vurderingskompetanse og andre nyttige kurs, de har stor kompetanse og er like gode som enhver sykepleier, bortsett fra noen få injeksjoner og medisinutregninger. De klarer utmerket godt å stå i det om det stormer rundt dem, og avgjørelser må tas.

Men til tross for dette gjøres som regel alltid hjelpepleierstillinger om til sykepleierstillinger, og da blir de tryllet fram til 100 prosent stilling. Mens helsefagarbeidere som har jobbet i årevis og ønsker å jobbe 100 %, de står der med skjegget i postkassa og klarer ikke å få karet til seg mer en 75 prosent hvis de er heldige, og da er noen prosenter som regel i timebank. Dette kan man vel si kan føles blodig urettferdig.

Har lederne tenkt på at det koster 100 000 kroner mer i året å ha en sykepleier ansatt i forhold til en helsefagarbeider? Og at ved å ansette helsefagarbeidere i fulle faste stillinger, så kan de avlaste sykepleierne slik at de faktisk får gjort alle de tingene som nå har blitt sykepleieroppgaver?

Og egentlig så er det rart at de «gamle» sykepleierne vil fortsette å jobbe her i kommunen, når de nyansatte sykepleierne kan komme hit å tjene 20.000 kroner mer i året enn dem. Dette virker lite gjennomtenkt. Ønsker ikke kommunen å beholde sykepleierne likevel?

Når det gjelder å legge ned deler av Frydenberg og GBD så vil presset på hjemmetjenesten øke betraktelig, og de er allerede presset til det ytterste. De ansatte er slitne, og hvis presset økes enda mer, så vil de ansatte gå til grunne. Grunnbemanningen må økes. Også uavhengig av om Frydenberg legges delvis ned. Hjemmetjenesten tåler ikke mer.

Kutt må tydeligvis gjøres, men ikke kutt der det gjør mest vondt. Se litt høyere opp for en gangs skyld, og kutt de unødvendige lederstillingene.



Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags