Gå til sidens hovedinnhold

Bil og Butterfly Friends

Artikkelen er over 3 år gammel

Debatt Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Jeg tillater meg å bruke denne overskriften selv om innlegget bare indirekte har noe med Butterfly Friends å gjøre. Jeg har lyst til å formidle min erfaring med sjåfører og bilbruk i land med svak økonomi. Jeg har jobbet en del år i land med svært svak økonomi, og har hatt delansvar for selskapenes biler. Oppgaven var blant annet: hvordan få mange kilometer ut av hver bil til lavest mulig pris.

LES OGSÅ: – Jeg har aldri opplevd maken

Et av de viktigste virkemidlene var å kun ha en sjåfør på hver bil, kall gjerne sjåføren en privatsjåfør. En sjåfør som hadde denne ene bilen som jobb føler et ansvar for bilen. En sjåfør som kjenner bilen hører lettere nye lyder, passer på olje, lekkasjer osv. En sjåfør med velholdt bil hadde en høy status.

Innkjøpsprisen av en bil i et land med svak økonomi er høy i forhold til sjåførens lønn. Tok vi innkjøpspris + sjåførlønn + driftskostnader for bilens levetid, og delte på antall km. fikk vi den totale km. kostnaden. Vi fikk lavest km. kostnader på biler med kun en sjåfør. Biler uten lønnskostnader, med sjåfører som også hadde andre oppgaver enn å passe på bilen, hadde høyere km. kostnad. 

LES OGSÅ: Butterfly Friends bruk av min brors testamenterte midler
 

Det finnes selvfølgelig unntak men min erfaring: en sjåfør skal bare være sjåfør.

Kommentarer til denne saken