Bilen står i veigrøfta – med fronten i et tre. Like før har den truffet en møtende bil på veien.
Bak rattet sitter en forfjamset Erik Ramsberg (50). Han har ikke rukket å tenke mye, fra han skjønte at det ville gå galt, til han nå står bom stille i grøfta.
Så kjenner han lukten av dynamitt, og ser røyk. Han må ut! Men dørene vil ikke åpne seg.
– Den første tanken min var om det brant – og om det var farligere med elbil enn bensin- og dieselbil. Jeg slet deretter med å få opp dørene foran.
LES OGSÅ: Er du lei OBS-varsler? Her kommer ett til!
Fikk hjelp
Heldigvis er sjåføren av den andre bilen raskt ut av sin bil og han får med hjelp av Erik opp døra.
– Det var bra vi fikk litt hjelp til det. Sånn ellers er det greit for folk å vite at det er dynamitt som utløses når airbagene går opp – det var den lukta og røyken som gjorde at vi trodde det brant, understreker Gjøvik-mannen.
Det skulle for øvrig vise seg at bakdørene fungerte fint, etter ulykken. De kunne åpnes med nøkkelen, mens bilen sto på bergingsbilen.
Ramsberg er en av mange nordmenn som har kastet seg på elbil-bølgen – og som nå også har fått erfare hvordan det er å krasje i en elbil.
Denne bilen kommer når du kaller på den
Panikkbremser
50-åringen kjøpte sin Tesla Model X i desember i fjor. Det var første elbil i husstanden. Elleve måneder ut i eierskapet, skjer altså noe uventet.
– Det var ca. 15 cm nysnø på veibanen. Det var ikke ryddet av brøytebil der vi kjørte, og det var svært glatt. Vi var på vei ut av en sving i moderat fart, på grunn av det vanskelige føret. I det vi kommer ut av svingen, ser vi det kommer en bil imot gjennom en høyresving. Vedkommende mister helt kontrollen på bilen på hålkeføret – føreren forklarer etterpå at han har panikkbremset.

Setter av penger til verstingvei
Treffer et tre
Den møtende bilen har god fart over i motsatt kjørefelt. Ramsberg har lite tid til å reagere.
– Det gikk veldig fort, men jeg rakk så vidt å tenke at jeg måtte svinge over mot hans kjørefelt. Jeg klarer vel å komme ca. en halvmeter før det smeller. Det gjør at vi unngår å treffe hverandre totalt midt på fronten, men litt på høyre side begge to. Vi fortsetter rett ned i grøfta på motsatt side og treffer med fronten i et tre, fortsetter Ramsberg.
Hoppet av fra Tesla – nå kan du bestille denne
Imponert
Bilen står pal i grøfta, med alle airbager utslått – to foran, to på siden og to ved vinduene bak. Men ingen er synlig skadet, kun mindre slagskader.
– Utrolig nok. Jeg fikk litt vondt i nakken, men ellers ikke noe.
– Hvordan synes du bilen håndterte ulykken?
– Med tanke på det kraftige smellet – og skadene på begge bilene – så må jeg si at jeg er svært imponert at vi kunne gå skadefrie ut. Fronten tok alt, og vi merket heller ikke noe nede ved føttene etter krasjet. Både bilbelte og airbagene fungert supert. Vi kjente ikke engang stølhet i kroppen dagen etter av bilbelte. Det betyr vel at airbagene sørget for godt mottak også.

Martin skjøt villsvin hjemme i hagen